Styczeń i luty kojarzą się nie tylko z postanowieniami noworocznymi i  karnawałem. To także okres powtarzających się mrozów i odwilży. Częsta zmiana temperatur otoczenia z gorących pomieszczeń i  mrozów na zewnątrz. Jeżeli chcecie uniknąć kolejek do apteki oraz czekania na infolinii przychodni lekarskiej, zapraszamy do zapoznania się z naturalnymi środkami ochrony przed spadkiem odporności.
Żurawina jest rośliną której naturalnym środowiskiem bytowania są  miejsca wilgotne. Na półkuli północnej krzewy żurawiny występują w tundrze, a w Polsce spotkać ją można na torfowiskach, w kilku regionach kraju.
Żurawina jest ważnym owocem dla tradycji regionalnej regionu Wielkich Jezior w Ameryce. Owoce tej rośliny były szeroko używana przez indiańskie plemiona jako antidotum na zatrucie krwi. Indianie szykując się na wyprawy wojenne przygotowywali zapasy regionalnego dania zwanego pemikan (od pemmicane, tłuszcz), które to składało się z suszonego na słońcu mięsa łosi lub jeleni, pokrojonego w paski i wymieszanego z bizonim łojem i owocami żurawiny. Mięso to stanowiło nadzienie do ulepionych z mąki bochenków. Ze względu na dużą ilość witaminy C, żurawina cieszyła się również powodzeniem wśród amerykańskich kolonizatorów. Kultywację żurawiny na masową skalę rozpoczął kapitan Henry Hall- weteran Amerykańskiej Rewolucji, który żył w North Dennis. Po wojnie osiadł w swojej posiadłości nad Cape Cod Bay, gdzie założył wielką plantację żurawiny. Startą żurawinę umieszczał w beczkach i wysyłał do portu w Bostonie, skąd była sprzedawana brytyjskim żeglarzom, którzy używali jej w celu wzmocnienia odporności i zapobiegania szkorbutowi. Od 1912 r. galareta z żurawiny w puszce, produkowana przez firmę Ocean Spray, zaczęła robić furorę jako nieodłączny składnik Święta Dziękczynienia, które to zwykły odbywać się pod koniec zbiorów żurawiny.

Żurawina jest tradycyjnie stosowana do przyprawiania mięsa, ze względu na swoje małe, czerwone jagody o charakterystycznym cierpkim, kwaśnym smaku. Zawdzięczają go one wysokiej zawartości delfinidynie- związków z grupy antocyjanów, którą znajdziemy także w jagodach czy czarnym bzie.     Według badań National Institutes of Health Office of Dietary Supplements sok z żurawiny wyróżnia wysoką zawartość witaminy C, wynoszącą 23,5 mg/ 100g jagód. Stanowi to około 40% dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na ten związek. Ponadto, w żurawina jest źródłem witamin wzmacniających wzrok oraz układ nerwowy  z  grupy B (B1 oraz B2) oraz pierwiastków takich jak magnez, sód, żelazo, potas, wapń. Antyoksydanty w postaci karotenoidów i polifenoli,  neutralizują działanie wolnych rodników, co  wpływa pozytywnie na ochronę komórek organizmu i opóźnienie procesów starzenia. Żurawina działa przeciwgorączkowo i wzmacniająco z uwagi na obecność kwasu benzoesowego, który także stosowany jest w leczeniu zakażeń bakteryjnych pęcherza i nerek.  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Tamanu i Shea- równikowe tradycje w kosmetyce naturalnej

Salto i Vara- ekologiczny połów ryb na Azorach

Rytuał Hammam- starożytny rytuał SPA